vrijdag 5 februari 2010

Wat is RSS? (Deel 1 - RSS dossier)


In mijn een eerdere post schreef ik jullie de belofte dat ik een poging zou doen in een paar posts de geheimen van RSS uit de doeken te doen... In schrijfsel één probeer ik in een paar regels de essentie van RSS te verklappen. RSS, wat is het nou eigenlijk?

Webfeed
RSS is feitelijk een verzamelnaam voor een aantal soorten webfeeds. (Het spijt me mensen, dit woord laat zich slecht vertalen.) Een webfeed is 'in theorie' een informatie stroom van de informatie-aanbieder, bijvoorbeeld een blog zoals deze, naar de gebruiker.

Het begrip laat zich wellicht het best verklaren door eerst de klassieke en meest eenvoudige communicatie opstelling voor de geest te halen. Zender - Boodschap - Ontvanger

De Zender - Content Management System.
De inhoud van websites wordt tegenwoordig veelal gemaakt en beheerd in een Content Management Systeem. In dit systeem kunnen gebruikers aan de slag met de tekst zonder feitelijk iets af te hoeven weten van HTML/Java/flash en meer van dit soort techspul. Het CMS plaatst de tekst in de website en in het geval van een RSS, maakt een XML bestand van het artikel.

De boodschap - XML
Feitelijk is RSS een XML bestand. Een XML bestand is een bestand met een vooraf afgesproken structuur, waarbij de structuur wordt aangegeven door de informatie met labels (tags) te omvatten.
Vanwege deze duidelijke structuur is het voor computerprogramma's relatief eenvoudig om te begrijpen wat wat is en waar en hoe dit moet worden weergegeven. Dit geldt dus ook voor de feedreader, (RSS lezer)

De ontvanger - RSS Reader.
De RSS reader wordt gebruikt door de gebruiker van RSS, de lezer dus. De reader is een programma op de computer van de gebruiker of een online dienst die zo'n XML bericht kan lezen.

Voor nu is het nog redelijk theoretisch... misschien moet ik in mijn volgende post m'n handen maar eens vuil maken en laten zien hoe het abonneren op zo'n feed nu eigenlijk in z'n werk gaat.

Voor nu... Time for toast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Share